Fem lukkede folkeskoler får chance for nye aktiviteter

Pressemeddelelse fra Lokale og Anlægsfonden
Fredag den 28. juni 2013

Ildsjæle fra fem lokalsamfund får en chance for at få støtte til udvikling og realisering af hvert deres projekt med omdannelse af en lukket folkeskole til et nyt aktivitetshus. De fem skoler ligger i Hjørring, Morsø, Ringkøbing-Skjern, Faaborg-Midtfyn og Guldborgsund kommuner.

Lokale og Anlægsfonden inviterede i foråret både lokale ildsjæle og arkitektteams til at søge om at komme med i et særligt udviklingsforløb, hvor op til tre lukkede folkeskolebygninger skal omdannes til nye aktiviteter.

Syv lokale projektgrupper søgte om at komme i betragtning med hver deres lukkede folkeskolebygning. Nu er fem bygninger udvalgt til at gå videre i processen.

De udvalgte lukkede skolebygninger er:

Vrensted Skole i Hjørring Kommune

Karby Skole i Morsø Kommune

Nr. Vium Skole i Ringkøbing-Skjern Kommune

Vester Hæsinge Skole i Faaborg-Midtfyn Kommune

Horbelev Skole i Guldborgsund Kommune.

21 arkitektteams søgte om at komme med i Lokale og Anlægsfondens udviklingsforløb. Heraf blev otte udvalgt til en bruttoliste, som de fem udvalgte projektgrupper kunne vælge deres samarbejdspartnere ud fra.

De fem udvalgte arkitektteams blev:

Vrensted Skole: Active City Transformation, Rønnow Arkitekter og EKJ
Karby Skole: BSAA Arkitekter og URBANLab

Nr. Vium Skole: Erik Brandt Dam Arkitekter, Cornelius og Vöge

Vester Hæsinge Skole: Mutopia Arkitekter, Colliers International og Mikael Eriksen

Horbelev Skole: Polyform Arkitekter og Svava Riesto

Næste skridt i udviklingsprocessen
Første fase af udviklingsprojekterne starter i august, hvor de fem par af lokale ildsjæle og arkitektteams udvikler idékoncepterne for hver lukkede skoles omdannelse til lokale aktivitetshuse. I november offentliggøres det hvilke tre projekter, der bliver udvalgt til det videre projektarbejde med mulighed for realisering med støtte fra Lokale og Anlægsfonden.

Torben Frølich, direktør i Lokale og Anlægsfonden, siger om de fem parrede projekthold:

"Hver af de fem udvalgte lukkede skoler indeholder nogle typiske udfordringer ved omdannelse af lukkede skoler til nye aktiviteter og har samtidig en stærk lokal vilje til forandring bag sig. De udvalgte arkitektteams repræsenterer en talentfuld og varieret tilgang til den særlige opgave det er at omdanne lukkede folkeskoler til aktivitetshuse."

Torben Frølich, direktør, Lokale og Anlægsfonden, 3283 0330 / 2129 6856
Laura Munch, udviklingskonsulent, Lokale og Anlægsfonden, 3283 0342