Fond vil udvikle moderne forsamlingshuse

Fredag den 6. januar 2012

Forsamlingshusene er truede af lukning over alt i landet, men Lokale- og Anlægsfonden mener, at en del af dem har potentiale til igen at blive lokale samlingssteder i små landsbysamfund. Derfor vil Fonden i 2012 udvikle op til tre bud på, hvad et tidssvarende forsamlingshus skal kunne.

Mange af landets ca. 1.100 forsamlingshuse slås med faldende antal brugere og akutte behov for renovering, der kan betyde, at lyset slukkes og dørene lukkes en sidste gang inden længe. Forsamlingshusene rummer en stor historisk værdi i dansk idræts- og kulturhistorie. Men selv om det kan opleves som om, at de tilhører en svunden tid, er der stadig et behov for samlings- og aktivitetssteder i mindre lokalsamfund, der ofte er uden større idrætshaller og kulturhuse.

Lokale- og Anlægsfonden har i 2011 deltaget i en række møder om forsamlingshusenes fremtid og har samtidig foretaget research på området. På den baggrund har det vist sig, at der fortsat er et solidt potentiale for forsamlingshuse, der forstår at følge med tiden og introducere en opdateret udgave af det lille samlings- og aktivitetshus for alle beboere i små landsbyer.

For at definere, hvad der skal til for, at forsamlingshuse kan overleve, har Lokale- og Anlægsfonden taget initiativ til et udviklingsprojekt, der skal finde op til tre bud på, hvad et forsamlingshus i det 21. århundrede kan indeholde. Det handler om at finde nye idéer til aktiviteter og arkitektonisk kvalitet i de små huse.

Nye visioner for ombygning og udbygning af forsamlingshusene
Udviklingen vil ske ved, at udvalgte arkitekter og bygherrer sammen med Fonden indgår i en proces, hvor der findes en række nye visioner for ombygning og udbygning af forsamlingshusene på baggrund af nutidens behov for aktiviteter, funktionalitet og udseende. Derefter vil Fonden overveje mulighederne i at støtte en egentlig realisering af idéerne.

De konkrete udviklingsprojekter vil blive begrænset af maksimal ombygning på 300 m², udbygning på 100 m² og en maksimal byggeudgift for hvert projekt på 5 mio. kr. Lokale- og Anlægsfonden vil kunne støtte hvert projekt med op til 2 mio. kr.

Udvælgelsen af arkitekter og bygherrer vil først ske efter en annoncering efter interesserede deltagere i februar 2012. Der er afsat i alt 500.000 kr. til det indledende udviklingsarbejde med deltagelse af tre arkitektvirksomheder og tre bygherrer.

Torben Frølich, direktør i Lokale- og Anlægsfonden, siger om udviklingen af forsamlingshusene:

"Forsamlingshusene er truede, og der er risiko for, at forsamlingshuset bliver et begreb, der kun kan opleves i Den Gamle By i Aarhus. I Fonden mener vi, at der forsat er et behov for de mindre samlings- og aktivitetshuse i de små samfund, hvis lokale kræfter tør tænke nyt omkring aktiviteter og udformning. Med dette initiativ vil vi hjælpe den proces på vej ved at finde og udvikle nogle tidssvarende eksempler i samarbejde med fremsynede bygherrer og arkitekter."