Millionstøtte til vandaktivitet i Tejn

Tirsdag den 26. januar 2010

Lokale- og Anlægsfonden har bevilget 1,25 mio. kr. til etablering af en bornholmsk version af Fondens udviklingsprojekt "vandhusbåden". Der er ikke tale om en husbåd til beboelse, men om en vandaktivitetsbåd, der kan ses som en blanding af en moderne badeanstalt og et flydende kultur- og foreningshus.

Den bornholmske udgave af "vandhusbåden" bliver en vandaktivitetsbåd, der som udgangspunkt kan bruges hele året rundt som en mobil badeanstalt, men med indbygget sauna er den målrettet vinterbadere. Vandaktivitetsbåden er naturligvis også et tilbud til sommerbadere og som mål for motionister, der løber en tur på havnen eller for folk, der bare vil sidde lidt ned og nyde atmosfæren i Tejn Havn. Vandaktivitetsbåden fungerer derudover fint som mindre mødelokale for foreninger, som mindre koncertsted og som varmestue for lystsejlere. Dermed er projektet mere rettet mod de lokale indbyggeres ønsker end sommerturisternes.

Det er Repræsentantskabet Tejn, der har taget initiativ til at få en version af Lokale- og Anlægsfondens vandhusbåd til øen. Repræsentantskabet Tejn er en paraplyorganisation for en række af de lokale foreninger og grupper i området omkring Tejn. Lokale-og Anlægsfonden støtter projektet med 1,25 mio. kr. LAG Bornholm støtter med 700.000 kr. Dermed er grundlaget for en realisering af på plads. I alt vil vandaktivitetsflåden koste 2,5 mio. kr. at etablere.

Et eksempelprojekt fra Lokale- og Anlægsfonden
Lokale- og Anlægsfonden udviklede eksempelprojektet "vandhusbåden" sammen med arkitekter fra Waterliving som et bud på en transportabel facilitet, der kunne flyttes rundt i havne- og strandmiljøer alt efter behov. Vandhusbåd-projektet er et led i Fondens store og vigtige satsning på udendørs vandkultur. Projektet i Tejn er det tredje med "vandhusbåden" efter Ishøj og Skive. Det bliver første gang, at "vandhusbåden" bliver fortøjet i et større havneområde.

Fra industri til rekreativt havneområde
Lokale- og Anlægsfondens idé med den kommende vandaktivitetsbåd i Tejn er inspireret af de mange danske havne, der i disse år har skiftet status fra travle arbejdspladser til forladte industriområder, som kan gøres til spændende rekreative arealer, hvor vandkvaliteten er i top på grund af vandrensningsanlæggenes stigende effektivitet og fordi de forurenende virksomheder er forsvundet. Da udviklingen af havnearealer er en langstrakt affære, hvor forskellige dele af havneområderne bliver blokeret på forskellige tidspunkter, passer det perfekt med en flydende facilitet, der kan flyttes rundt efter forholdene, og som på den måde sikrer borgerne adgang til vandet i havnen.

Vandaktivitetsbåden i Tejn får et indendørs multifunktionelt lokale med et mindre køkken, et tilstødende åbent soldæk, hvor facaden bliver forsynet med et stort oplukkeligt vinduesparti. Derudover bliver der som skrevet indrettet en sauna samt bade- og omklædningsfaciliteter og toiletter.

Henning Stig Hansen talsmand for Repræsentantskabet Tejn, siger om projektet:

"Vi blev inspireret af Lokale- og Anlægsfondens visioner om at etablere flere rekreative og almennyttige havnefaciliteter i forbindelse med projektet "Tejn i udvikling", hvor det blev foreslået at opføre en vandaktivitetsbåd i havnen, der kunne bruges hele året rundt. Vandaktivitetsbåden vil passe godt ind i havnemiljøet og blive et fornyende element og omdrejningspunkt for livet i området.".

"I mange turistområder er fokus altid først rettet mod faciliteter til turister og dernæst de lokale indbyggere. I Tejn er der en stærk lokal interesse i projektet, hvor man har vendt tingene på hovedet og ønsket at etablere en vandaktivitetsbåd der bliver bygget til de lokale, og som turisterne så også kan bruge, hvis de har lyst. Det bliver spændende at se, hvordan Lokale- og Anlægsfondens udviklingsprojekt "vandhusbåden" vil blive brugt i Tejn, da det er første gang, at en båd af denne karakter bliver placeret i et større havneområde."

Dennis G. Falk, arkitekt MAA, Repræsentantskabet Tejn, 5648 3132 / 6012 1835

Illustrationer
Kontakt Lars Hjorth Bærentzen, kommunikationskonsulent, Lokale- og Anlægsfonden, 3283 0355 / 2016 4196, lhb@loa-fonden.dk