Skagen får nyt kulturhus i nedlagt skole

Mandag den 21. december 2009

Med Skagens rige musik-, teater og kulturliv har der længe været brug for et nyt kulturhus helt oppe på spidsen af Danmark, men først efter 10 års indsats er det lykkedes. Kulturhuset, som har fået navnet "Kappelborg", bliver indrettet i et nedlagt skolekompleks.

Først Skagen Kommune og derefter Frederikshavn Kommune har siden slutningen af forrige årtusinde arbejdet sammen med Skagens lokale ildsjæle og foreninger på at etablere et kulturhus i det centrale Skagen. Med et projekt på op til 60 mio. kr. bliver det muligt at omdanne den tidligere Kappelborg Skole fra 1901 til et moderne kulturcenter, der både kan rumme de lokale indbyggeres ønsker til aktiviteter og samtidig være et væsentligt sted for turister at opleve.

Kappelborg får biograf, multisal, bibliotek, øvelokaler, mødelokaler, lokaler til billedkunst og mødeaktiviteter. Derudover opføres en ny tilbygning til den gamle skole, hvor der bliver foyer, opholdsområde, en scene samt udstillingsfaciliteter.

Samler fritidstilbud, der ikke handler om idræt
Med kulturhuset får skagboerne endelig et sted, hvor det bliver muligt at samle de kulturelle fritidstilbud, der ikke handler om idræt. Kulturhuset vil give udøvende kunstnere på både amatørplan og højere niveauer faciliteter til udfoldelse, og indbyggerne i Skagen vil få et sted, hvor de kan opleve kunst og kultur under tidssvarende og tiltrækkende forhold.

Men kulturhuset bliver også et uformelt og meget centralt mødested midt i Skagen By. Der bliver etableret et udendørs kulturtorv i det, der engang var den centrale skolegård. Kulturtorvet skal være åbent året rundt og bliver et vigtigt punkt i ambitionerne om at skabe en direkte og naturlig forbindelse fra havnen over gågaden og ind i udearealet omkring det nye kulturhus.

Lokale- og Anlægsfonden støtter etableringen af Skagen Kulturhus med 3 mio. kr. Ombygningen og udvidelsen af den tidligere skole er tegnet af Arkitektfirmaet Nord.

Bjarne Kvist, formand for den politiske styregruppe bag kulturhuset Kappelborg, udtaler:

"Det er med stor glæde, jeg modtager beskeden om støtten fra Lokale - og Anlægsfonden. Fonden har været samarbejdspartner i hele den lange proces og har efter valget af vinderprojekt meget aktivt deltaget i udviklingen af centeret. Fondens støtte vil give alle de mange lokale aktiviteter endnu bedre udfoldelsesmuligheder."

"Skagen Kulturhus er et fint eksempel på, at man kan vække nyt liv i nedlagte skoler og tilføre nye aktiviteter og ny kvalitet til et gammelt byggeri. Med den tidligere Kappelborg Skoles placering midt i byen har man samtidig fundet et optimalt sted at placere kulturhuset i forhold til byens liv og borgernes færden, så der samlet set bliver tale om et meget interessant projekt."

Jacob Dalsgaard, kulturhuschef og projektleder, Frederikshavn Kommune, 9845 9015 / 2025 5492.

Se også Kappelborgs hjemmeside www.kappelborg-skagen.dk