Nyt liv i Allested-Vejle Hallen i august 2010

Tirsdag den 29. september 2009

Lokale- og Anlægsfonden har bevilget 5 mio. kr. til en modernisering af Allested-Vejle Hallen. Moderniseringen tager udgangspunkt i BSAA Arkitekters projektforslag "Broen", der bygges ind i idrætshallen og skaber plads til en række nye aktiviteter. Moderniseringen af hallen går i gang til februar næste år og ventes at åbne dørene allerede til august 2010.

Allested-Vejle blev sammen med Sdr. Nissum og Stepping udpeget som vindere af konkurrencen om "Nyt liv i gamle haller". En konkurrence, hvor tre udtjente idrætshaller blev parret med hver deres arkitekter for at vise, at det er muligt at gøre en gammel hal til et moderne idræts- og kulturcenter med spændende arkitektur og fleksibel funktionalitet for kun 10 mio. kr. og med en udvidelse af grundarealet på maksimalt 10 procent.

De frivillige kræfter fra Allested-Vejle har sammen med BSAA Arkitekter, Faaborg-Midtfyn Kommune og Lokale- og Anlægsfonden udviklet arkitektvirksomhedens vinderforslag fra konkurrencen om "Nyt liv i gamle haller". Resultatet er blevet et projekt, der forbedrer forholdene for de eksisterende brugere og samtidig med enkle og visionære løsninger giver plads til helt nye brugergrupper.

Transparens og tagterrasse
Allested-Vejle Hallen får en tilbygning i tre etager kaldet "Broen", der samtidig introducerer en ny og frisk facade med et transparent indgangsparti, hvorfra der er direkte kig ind til idrætshallens aktiviteter og til kælderetagens nye squashbane og skydebane. Inde i hallen fører en "eventtrappe" op til første sal. Trappens navn skyldes, at den delvist kan aflukkes med en foldevæg, og dermed omskabes til et lokale til mindre events, mens den anden halvdel stadig fungerer som trappe op til de mange aktiviteter i hallen.

Fra første sal vil man kunne se ud over hele halrummet fra et indskudt dæk. Her etableres køkken og café, opholdsrum, loungeområde, fitnesslokale og et udendørs areal med boldbur og mulighed for udendørs fitness.

Anden sal består af et 95 m² stort sammenhængende lokale, der med en foldevæg kan deles i et stort og et mindre lokale, når der er behov for det. Derudover bliver der adgang herfra til den 100 m² store tagterrasse.

Endelig opfriskes arealet udenom hallen med mødesteder, regnvandshaver, solfangerskærme og plads til udendørs kulturaktiviteter på en scene og amfiscene.

Jørgen Ivan Hansen, medlem af lokalrådet i Allested-Vejle og tovholder i moderniseringen af idrætshallen, siger om projektet:

"Den nye udgave af Allested-Vejle Hallen bliver et flot nyt samlingspunkt for både idræts- og kulturlivet i området. Moderniseringen vil få en positiv effekt på sammenholdet i lokalområdet og borgernes tilhørsforhold til Allested-Vejle."

"Der bliver tale om en usædvanligt spændende og arkitektonisk nytænkende modernisering af en idrætshal. De eksisterende brugere kan fastholdes, og nye tiltrækkes med faciliteter til fitness og de populære blødere bevægelsesformer som dans, yoga og gymnastik. Da der samtidig bliver plads til en ungdomsklub og kulturelle aktiviteter vil den nye udgave af Allested-Vejle Hallen blive et vigtigt omdrejningspunkt for hele fritidslivet i lokalmiljøet".

Jørgen Ivan Hansen, Allested-Vejle Lokalråd, 6269 1690 / 2482 9354