Landets første flydende foreningshus til Vejle

Torsdag den 25. juni 2009

Flydende foreningshus, Vejle

Det første flydende foreningshus til kajak-, kano- og rosporten bliver søsat i Vejle. Det flydende foreningshus er udviklet af Lokale- og Anlægsfonden og er et arkitektonisk nyt og spændende indslag i de danske havne- og havmiljøer.

Udviklingen af det flydende foreningshus blev til i samarbejde mellem Lokale- og Anlægsfonden, Danmarks Idræts-Forbund og det daværende Ørestadsselskabet, der nu hedder By & Havn. Baggrunden var den store stigning i antallet af danskere, der dyrker kajak, kano og roning. En stigning, der har gjort kajak, kano og roning til en lige så stor idrætsgren blandt voksne som f.eks. håndbold. Sammen med to arkitektfirmaer blev der skabt to bud på et flydende foreningshus. Det første, der nu bliver realiseret i Vejle, er tegnet af Force4 Arkitekter og får medlemmerne af Vejle Kajakklub som daglige brugere.

Det flydende foreningshus er tegnet på kajaksportens præmisser, men vil være åbent for alle, der færdes på det nye bynære havneområde omkring lystbådehavnen i Vejle og holder af at bruge det maritime miljø til søsport, afslappende opholdssted, fitness og vinterbadning.

Det arkitektonisk nyskabende foreningshus på vandet bliver et 'landmark' for Vejle og vil sætte fokus på kajaksporten som en spændende udendørs idrætsgren. Foreningshuset vil indeholde to lokaler. Et til ophold, omklædning, sauna og klubfaciliteter - det andet til opbevaring af kajakkerne. De to lokaler placeres omkring et indre vandrum, der er vinklet således, at brugerne får den smukke udsigt til Vejlefjordbroen samt en lineær sejlretning ud i fjorden. På tagfladerne bliver der plads til udendørs ophold på soldækket, træning, leg samt grillplads og udekøkken. Tagfladerne får sportsbelægning, så de kan bruges til gymnastik, aerobics og yoga.

Lokale- og Anlægsfonden har bevilget Vejle Kommune et etableringstilskud på 3 mio. kr. til det flydende foreningshus, der i alt vil koste 10,5 mio. kr.

Borgmester Leif Skov fra Vejle Kommune siger om projektet:

'Projektet signalerer, at Vejle Kommune vil og tør tænke nyt. Det flydende foreningshus vil bidrage til, at det nye havnebyrum ved nordkajen kommer til at summe af mennesker og liv. Det flydende hus vil inspirere alle, der kommer til at færdes i og omkring det nye havneområde, og bliver centrum i Vejle for en sund udelivssport'.

Torben Frølich, direktør i Lokale- og Anlægsfonden, siger om det flydende foreningshus:

'Det flydende foreningshus rammer to satsningsområder for Fonden. For det første at gøre havneområderne til mere aktive og tiltrækkende steder og for det andet, at Fonden gerne vil gøre noget for den store gruppe af danskere, der på få år er begyndt at dyrke kajak, kano og roning, men i høj grad mangler gode faciliteter. Eksempelvis løser det flydende foreningshus det indledende problem med at få sat kajakken i vandet. Det er svært, når der i mange havne er halvanden meter fra kanten af kajen ned til vandoverfladen. Det var derfor en naturlig løsning for Lokale- og Anlægsfonden at nyudvikle et foreningshus, der flyder på vandet og gør brugernes oplevelse af at dyrke deres idræt på vandet endnu stærkere og samtidig meget lettere tilgængelig'.

Torben Frølich, direktør, Lokale- og Anlægsfonden 3283 0330/ 2129 6856
Leif Skov, borgmester, Vejle Kommune, 7586 8146