Klar til byggestart i Sdr. Nissum

Sdr. Nissum september 09

Tirsdag den 1. september 2009

Lokale- og Anlægsfonden har bevilget 5 mio. kr. til idrætshallen i Sdr. Nissum. Borgerne i Sdr. Nissum kan dermed vinke farvel til deres slidte, gamle idrætshal. Til efteråret 2010 åbnes dørene til en stærkt moderniseret og helt anderledes udgave af Sdr. Nissum Hallen.

Sdr. Nissum blev sammen med Allested-Vejle og Stepping udpeget som vindere af konkurrencen om "Nyt liv i gamle haller". En konkurrence, hvor tre udtjente idrætshaller blev parret med hver deres arkitekter for at vise, at det er muligt at gøre en gammel hal til et moderne idræts- og kulturcenter med spændende arkitektur og fleksibel funktionalitet for kun 10 mio. kr. og med en udvidelse af grundarealet på maksimalt 10 procent.

De frivillige kræfter fra Sdr. Nissum Hallen har sammen med CEBRA Arkitekter og Lokale- og Anlægsfonden formået at skabe et projekt, der kommer til at indeholde en lang række nye tilbud og aktiviteter, der vil vække interesse blandt både nuværende og nye brugergrupper i lokalområdet og blandt områdets turister.

Håndboldbanen formindsket
Hallens foyer indrettes, så der udover café også bliver plads til det lokalhistoriske arkiv, adgang til hallens bookingsystem og bordtennis samt mulighed for at inddele foyeren i mindre møderum.

I gavlen mod vest indrettes mindre aktivitetsrum i to etager. Rummene kan bruges til yoga, legerum, værksteder og e-sport via en Nintendo Wii-simulator. Rummene vil også kunne anvendes til møder og endda overnatning for turister eller besøgende foreninger. Fra vestgavlen vil der blive adgang til et udendørs opholdsareal og aktivitetsområde.

I gavlen mod øst vil man finde fitnessrum og en usædvanlig kombination af squashbane og scene til musik og teater. Fra fitnessrummet vil der være udgang til et mindre udendørs træningsområde og sansehave.

Der etableres et mindre udendørs gårdrum i tilknytning til de eksisterende omklædningsrum. Gårdrummet indrettes med bassiner til kolde og varme bade samt sauna.

Inde i selve idrætshallen udnyttes det nordøstlige hjørne tæt ved fitnessrummene til opsætning af gymnastikredskaber. De fleste vægflader inde i hallen vil blive udnyttet til forskellige former for leg og boldspil.

For at skabe plads til de nye tiltag er håndboldbanen i selve idrætshallen blevet beskåret til 18x36 meter frem for det traditionelle mål på 20x40 meter.

Projektudgiften på 10 mio. kr. deles ligeligt mellem Holstebro Kommune - i samarbejde med LAG-Holstebro og lokalsamfundet - og Lokale- og Anlægsfonden.

Jens Andreas Vestergård, formand for borgerforeningen i Sdr. Nissum, siger om projektet:
"Jeg er glad for, at vi nu kan komme i gang med selve byggeriet efter en intens og spændende proces med arkitekterne og Lokale- og Anlægsfonden, som i høj grad har bidraget til vores tro på landsbyens fremtid. Vores lokalsamfund får til efteråret 2010 både topmoderne idrætsfaciliteter og det samlingssted til møder og kulturelle aktiviteter, som vi ikke har haft tidligere. Vi har allerede nu mærket en stærkt stigende og aktiv interesse for projektet, ikke blot fra lokalsamfundet, men også fra de omkringliggende landsbyer".

"Moderniseringen af Sdr. Nissum Hallen bliver til virkelighed på baggrund af stærke og fremsynede frivillige kræfter, der har turdet tænke nyt og anderledes. Samtidig har Holstebro Kommune valgt at bakke solidt op om dette projekt, der vil blive et lysende eksempel på, hvordan man kan skabe nyt liv i den lokale idrætshal i et lille samfund."

Jens Andreas Vestergård, formand, Sdr. Nissum Borgerforening, 9749 6888 / 61279888

Illustrationer
Kontakt kommunikationskonsulent, Lars Hjorth Bærentzen, Lokale- og Anlægsfonden, 3283 0355 / lhb@loa-fonden.dk