Helårshavnebad i Aalborg

Mandag den 9. februar 2009

Danmarks første havnebad, der kan bruges hele året, bliver opført i Aalborg. Lokale- og Anlægsfonden støtter havnebadet med 3 mio. kr.

Aalborgenserne vil få mulighed for en unik badeoplevelse i det nye havnebad. Der er tale om en videreudvikling af det meget populære havnebad i København - men som det første i landet, der er åbent om vinteren. Med muligheden for vinterbadning imødekommer havnebadet i Aalborg den stadig voksende interesse for at dyrke den udendørs vandkultur om vinteren.

Havnebadet kommer til at indeholde to børnebassiner, arealer for motionssvømmere, vinterbadere samt udspringere. Derudover vil der være sauna, omklædningsfaciliteter og en udsigtsplatform.

Aalborg Kommune har i de senere år arbejdet på at skabe nyt liv på Aalborgs havnefront mellem Limfjordsbroen og kultur- og fritidskraftcenteret på Nordkraft. Med havnebadet, der opføres i nær tilknytning til Jomfru Ane Parken, vil der blive skabt et attraktivt byrum, der henvender sig til en stor del af byens befolkning.

Havnebadet er tegnet, så det vil give udseende af et skib, der ligger til kaj. Havnebadet anlægges på flydende betonpontoner, og de centrale bygningsdele samt dækket opføres i træ. Flådens samlede areal bliver 1.635m², heraf bliver selve bygningen på 148m². Det vil i alt koste 12 mio. kr. at opføre havnebadet i Aalborg.

Rådmand i Aalborg Kommune, Mariann Nørgaard (V), siger om det kommende havnebad:

"Et havnebad i Jomfru Ane Parken på Aalborg Havnefront vil blive en stor attraktion i Aalborg og vil kunne tilføre bylivet i området en helt ny dimension. Det er en aktivitet, der på den mest optimale måde udnytter den fantastiske beliggenhed mellem byen og Limfjorden. Havnebadet henvender sig til en bred målgruppe og særligt til den store gruppe af selvorganiserede brugere, der vil kunne nyde godt af endnu en fritidsaktivitet på Aalborg Havnefront."

Lokale- og Anlægsfonden stod oprindeligt bag udviklingen af havnebadet i København og har stillet gratis ekspertise og rådgivning til rådighed for Aalborgs videreudvikling af konceptet.

"Havnebadet er en stor succes i København i sommerhalvåret, og det er derfor logisk at videreføre den succes i en helårsversion. Aalborg har sat gang i en helhjertet og meget seriøs satsning på at gøre byens havnefront til et sted, hvor der sker noget. Med havnebadet og Nordkraft, som Fonden også har støttet, vil der blive skabt et byområde, der ikke kun vil sætte Aalborg på danmarkskortet - men også på europakortet", siger Torben Frølich, direktør for Lokale- og Anlægsfonden.

Mariann Nørgaard, rådmand, Aalborg Kommune, 9931 2100

Læs mere om Aalborg Havnebad