Fremtidens omklædningsrum til piger i Valby

Mandag den 7. september 2009

Fremad Valby

Omklædningsrummene er på mange danske idrætsanlæg så utiltalende, at en del brugere holder sig væk fra dem - og dermed går noget særligt i foreningsstrukturen tabt. Det vil Lokale- og Anlægsfonden forsøge at ændre med et eksempel på, hvordan et omklædningsrum bliver rart at opholde sig i.

Der er sket en forbedring i kvaliteten og den arkitektoniske værdi indenfor idrætsbyggerier i de senere år, men omklædningsrummene ligner stadig noget fra gamle dage med den simple opskrift bestående af bænke, knagerækker og bruserum.

Særligt piger og kvinder føler sig ikke godt tilpas i den slags omklædningsrum. I Boldklubben Fremad Valby i København har man i flere år haft stor succes med at hverve pige- og kvindemedlemmer - mange af dem med indvandrerbaggrund. I dag spiller 250 ud af 800 af klubbens medlemmer på et pige- eller damehold.

Men meget typisk har de 800 medlemmer kun to små omklædningsrum at deles om, og mange medlemmer møder derfor omklædte frem til træning og kamp - og skynder sig hjem bagefter. Dermed går meget klubånd af fløjten og mange mulige venskaber bliver aldrig til noget, fordi man kun taler sammen på banen, men ikke udenfor. I værste fald betyder det manglende sociale fællesskab, at nogle medlemmer forsvinder igen.

Rum til ophold og samvær
På baggrund af svar fra boldklubbens pige- og damespillere har Fremad Valby, Lokale- og Anlægsfonden og Dorte Mandrup Arkitekter besluttet sig for at ændre på den sag. Sammen med Københavns Kommune går man i gang med at bygge en omklædningspavillon til piger og kvinder, som tager helt anderledes fat på omklædningsrummets sammensætning og skaber rum til ophold og socialt samvær.

Omklædningspavillonen er delt mellem tre områder - en offentlig zone, en halvoffentlig zone og en privatzone. Den offentlige zone består både af et udendørs rum, der opstår mellem den eksisterende bygning og omklædningspavillonen - men også af en tagterrasse, der etableres oven på omklædningspavillonen. Der er to halvoffentlige zoner på hver side af omklædningen, skærmet af matterede glaspartier, der forhindrer indkig. Efter kamp og træning skal spillerne igennem et gårdrum, hvor de kan vaske støvler og slappe af på en bænk i solen, mens de sveder af. På den anden side af omklædningspavillonen etableres en lounge, hvor spillerne kan slappe af efter omklædning. Loungen indrettes med sækkestole, lave borde, spejle og stik til føntørrer.

Den private zone består af to omklædningsrum, hvor de traditionelle bænke er afløst af organisk formede siddemøbler, der snor sig gennem rummene og skaber bedre muligheder for social snak i små og store grupper. Der er arbejdet med indtag og fordeling af dagslys for at gøre rummene behageligt oplyste at være i. Bruserummene består både af et fællesbad med fire brusere - og et privat bad, der kan afskærmes mod den øvrige omklædning.

I alt koster omklædningspavillonen 2,7 mio. kr. at opføre. Lokale- og Anlægsfonden giver 1 mio. kr., og Københavns Kommune bidrager med 1 mio. kr.

Lars Kruse, formand for Boldklubben Fremad Valby, siger om projektet:
"Med de nye omklædningsrum er vi sikre på at få genopdaget vores gamle klubmiljø, hvor vi får den gamle base tilbage, hvor man kan mødes i omklædningsrummet og i klubhuset. Det vil derfor også blive nemmere at rekruttere medlemmer med lyst til at gøre den vigtige indsats i foreningsarbejdet. Det, at der i dette tilfælde er tale om en udbygning særligt til vores mange piger og kvindelige medlemmer, betyder også, at de vil føle sig mere værdsat, når de får deres eget. Samtidig vil indretningen af omklædningsrummet også betyde, at piger med anden etnisk baggrund end dansk vil føle sig mere trygge ved at komme i klubben og forhåbentlig i højere grad blive en del af klubmiljøet."

"De triste og kedelige gamle omklædningsrum betyder mange steder, at folk møder omklædte og tager lige hjem efter træning. Dermed risikerer man, at det sociale kit i en forening - fællesskabet - går tabt, fordi klubmedlemmerne ikke taler sammen. Mange gode samtaler, rart samvær med andre og langvarige venskaber starter i omklædningsrummet, og derfor bør der gøres en særlig indsats for at forbedre den facilitet i alle idrætsbyggerier."

Lars Kruse, formand, Boldklubben Fremad Valby, 2041 4181

Illustrationer
Kontakt kommunikationskonsulent Lars Hjorth Bærentzen, Lokale- og Anlægsfonden, 3283 0355 / lhb@loa-fonden.dk