3 mio. kr. til indendørs streetkultur

Tirsdag den 21. april 2009

Lokale- og Anlægsfonden har bevilget 3 mio. kr. til et projekt, der giver den rå streetkultur ly for vind og vejr. Bevillingen går til projektet 'StreetMekka' - et multikulturelt ungdomshus til streetbasket, streetdance, parkour og DJ-skole.

Det kan virke paradoksalt at sætte tag over hovedet på en kultur, der lever og ånder på de urbane gader og pladser. At sætte vægge om en kultur, der gerne trækker vejret frit i storbylarm og bilos. Men det er lige netop det, som Lokale- og Anlægsfonden vil støtte foreningen GAM3 i at gøre.

Det sker i erkendelse af, at det danske vejr ikke er til at opholde sig udendørs i om vinteren. GAM3 er blevet kendt for en række arrangementer med udgangspunkt i streetkulturen og med fremme af integration som formål. Men GAM3 har tidligere pakket arrangementerne væk med sommertøjet, når sne og frost lagde sig over hovedstaden og gjorde gaderne for kolde og glatte til streetbasket og streetdance.

Løsningen bliver et indendørs streetmekka, der fastholder de rå og uformelle sider af gadekulturen, men samtidig sikrer, at kulturen ikke går i vinterhi. Det multikulturelle ungdomshus til streetkultur får adresse i de nedlagte remisehaller på Enghavevej i Københavns sydvestkvarter.

Som nærmeste naboer får det streetkulturelle mekka skaterne fra CPH Skatepark og gøglerne fra Akademiet for Utæmmet Kreativitet. Det bliver et samlingssted, der vil blive et kraftfuldt omdrejningspunkt for udviklingen af den københavnske streetkultur indenfor både idræt, dans, musik og underholdning.

Streetmekkaet vil bestå af en stor hal på 890 m² med asfalteret underlag. Det bliver arenaen for streetbasket, mens to mindre sale vil lægge rum til streetdance-aktiviteterne. Et indskudt dæk i 1. sals højde over den store hal bliver centrum for musik og DJ-skole. Derudover bliver der på 2. og 3. sal plads til administrationsfaciliteter og mødelokaler.

Tre store porte i den ene ende af den store hal kan foldes ud over det tilhørende gårdmiljø. Portene vil udfoldet skabe et 5 meter dybt glashalvtag, der kan bruges som overdækning for f.eks. en udendørs scene. Gårdmiljøet er på 4.000 m² og vil blive udstyret med faciliteter til udøvere af basket, parkour, skatere, akrobater og til streetfodbold.

'Ideen opstod, da vi blev kontaktet af to af vores unge medlemmer, som gerne ville skabe bedre forhold for gadeidrætten. Undervejs i udviklingen af StreetMekka har vi arbejdet meget med tilgængelighed og synergi. Det er rent faktisk lykkedes at samle nogle af landets mest succesfulde organisationer inden for gadeidrætten under samme tag, og derfor tror vi også på, at StreetMekka vil blive et kulturelt fyrtårnsprojekt, som vil lyse op både inden og uden for Danmark', siger Simon Prahm, formand for GAM3.

Lokale- og Anlægsfondens direktør, Torben Frølich, siger om projektet:

'Der bliver tale om et seriøst bud på, hvordan man kan vække en forladt bygning til live og flytte streetkulturen indenfor om vinteren uden at ødelægge det, der gør streetkulturen til noget særligt. Med den store gård i tilknytning til StreetMekka fastholdes en stærk kobling til udemiljøet, og der er grobund for en spændende sameksistens med naboerne fra CPH Skatepark og gøglerne fra Akademiet for Utæmmet Kreativitet'.

Simon Prahm, leder, GAM3, 7020 8323 / 2728 8160
Kuram Bashir, oprindelig initiativtager, medlem af StreetMekkas styregruppe, 6061 4152