Fodboldlegeland afløser græsørken på Fyn

Fodboldlegeland

Tirsdag den 1. september 2009

Lokale- og Anlægsfonden støtter etableringen af et fodboldlegeland i Næsby nær Odense. Fodboldlegelandet skal gøre det sjovere og mere udviklende at træne for Næsby Boldklubs spillere og samtidig tiltrække brugere fra andre idrætsforeninger og lokale borgere.

Fonden har allerede været involveret i et stort fodboldprojekt til 14 mio. kr., der gør op med vanetænkningen på et fodboldanlæg - nemlig fodboldeksperimentariet i Herning. Det mindre - men ikke mindre spændende - projekt i Næsby har samme udgangspunkt. Nemlig at gøre op med de store "græsørkener" fyldt med 11-mands baner.

Inspireret af det kommende projekt i Herning vil man i Næsby øge mulighederne for en mere spændende, udfordrende og varieret træning og leg med bolden. Samtidig indbyder de nye faciliteter også til, at andre foreninger fra andre idrætsgrene samt børn, unge og voksne i lokalområdet kan bruge dem.

Fodboldlegeland i tre dele
Fodboldlegelandet kommer til at bestå af tre dele. En 20x40 meter multibane med indvævede løbestier i kunstgræsunderlaget. Ved siden af multibanen bliver der anlagt fire små kunstgræsbaner til spil på små områder, "fodboldsquash" og andre murspil og hvad fantasien ellers kan finde på. Desuden etableres et sandareal til strandfodbold, beachvolley m.m. I træerne omkring multibanen og de fire minibaner bliver bygget en "junglesti" med klatrebane og forhindringer. Den anden del er en agilitybane med redskaber til fysisk træning og behændighedstræning - men som samtidig er oplagt til uforpligtende leg. Den tredje del bliver en overdækket træningsfacilitet med frit tilgængelige, vejrbestandige styrketræningsredskaber.

De tre faciliteter er udviklet i et samarbejde mellem Næsby Boldklub og redskabsproducenten Kompan. I alt vil projektet løbe op i næsten 2,4 mio. kr. Lokale- og Anlægsfonden støtter projektet med 539.000 kr. Projektet skal opfattes som en kilde til inspiration for andre klubber og foreninger, der ønsker at gøre deres traditionelle specialanlæg til fodbold mere spændende og varierede for alle lokale brugere. Næsbyprojektets tre dele vil fx kunne opføres hver for sig.

Henrik Lehm, træner for Næsby Boldklubs herrehold i 2. division vest, bagmand for projektet og tidligere landstræner for kvinder på U-17 og U-19-niveau, glæder sig over, at projektet nu bliver en realitet i 2010 og siger:
" I Næsby Boldklub ønsker vi at være en integreret del af vores nærmiljø og lægger vægt på, at det kommende anlæg skal være en rekreativ oase med mulighed for forskelligartet samvær. Fodboldlegelandet vil forbedre vores træning og støttes varmt af bl.a. ungdomslandstræner Keld Bordinggaard, men anlægget er egnet til mange typer brugere. Børnehaver, skolefritidsordninger, motionister og unge, som ikke ønsker organiseret sport, er blot nogle. Bedsteforældre med børnebørn er andre."

Torben Frølich, direktør i Lokale- og Anlægsfonden, siger om fodboldlegelandet:
"Fodboldlegelandet er et foregangsprojekt, der samtidig er på et niveau, hvor mange andre kan være med. Fodboldanlæggene bør i langt højere grad invitere til nye former for boldleg og samtidig appellere mere til selvorganiserede brugere og nye brugergrupper."

Henrik Lehm, træner og bagmand for Fodboldlegeland, Næsby Boldklub, 2511 1870

Illustrationer
Kontakt kommunikationskonsulent, Lars Hjorth Bærentzen, Lokale- og Anlægsfonden, 3283 0355 / lhb@loa-fonden.dk